On Monday, In Monday, At Monday – czyli kilka słów o przyimkach!

Posted on

Cloud 1

Przyimki – zmora wszystkich uczących się angielskiego – dlatego też poniżej, znajdziecie listę przyimków, które najczęściej sprawiają problemy osobom uczącym się angielskiego.

Zobacz również:

Przyimki

Czas

 Miejsce

AT

  • godziny
    at two o’clock, at 3:30
  • noc
    at night, at midnight
  • święta
    at Christmas, at Easter ALE ON Christmas Eve!!!
  • weekend
    at the weekend
  • konkretny moment
    at lunchtime, at the moment, at present
  • czyjś dom
    at Mary’s house, at my grandparents’
  • przystanki
    at the bus stop, at the station
  • miejsca rozrywki
    at the theatre, at the cinema, at a volleyball match
  • miejsca pracy i studiów
    at work, at the office, at school, at the university
  • posiłki
    at breakfast, at dinner
  • początek, koniec, góra i dół
    at the beginning, at the end, at the top, at the bottom
  • ‚przy’
    at the table – przy stole,  at the door – przy drzwiach

 

IN

  • pory dnia
    in the morning, in the afternoon, in the evening – ALE  ON Monday morning
  • miesiące i pory roku
    in January, in the winter, in the summer
  • lata i wieki
    in 1798, in the 20th century
  • ‚w’
    in the second week of summer – w drugim tygodniu lata
  • ‚za’
    in a moment – za moment, in five minutes – za pięć minut
  • pomieszczenia
    in the bedroom, in the kitchen
  • Miasta i Państwa
    in Paris, in Poland
  • ulice
    in the street, in the Downing Street
  • pojazdy
    in a car, in a taxi – ALE ON a bus, ON a train, ON a plane
  • książki i inne czytadła
    in a book, in the newspaper, in a story

ON

  • dni tygodnia i ich pory
    on Monday, on Monday morning – ALE IN the morning
  • konkretne daty
    on the 4th of July, on Christmas Day, on Christmas Eve – ALE AT Christmas
  • ściana i podłoga
    on the wall, on the floor
  • transport publiczny
    on a bus, on a train, on a plane – ALE IN a taxi

 


 

Polub nas:

Przyimki po czasownikach

Posted on

Cloud 1
Wiele osób z którymi pracuje ma problemy z przyimkami po czasownikach. Zastanawiają się, czy powiedzieć: aim to czy też aim on. Niestety, nie ma na to logicznego wyjaśnienia dlatego też jedyną opcją jest nauczyć się na pamięć – i ćwiczyć, ćwiczyć, ćwiczyć:)

Zobacz również: On Monday, In Monday czy At Monday – czyli kilka słów o przyimkach czasu i miejsca

Poniżej znajdziecie listę czasowników które mogą sprawiać problemy oraz kilka zdań do poćwiczenia. Powodzenia!

agree with zgadzać się z (kimś)
agree about zgadzać się odnośnie czegoś
agree on / to zgadzać się na
accuse sb of oskarżać kogoś o coś
adapt to dostosowywać się do
add to sumować się do
aim at mieć cel
apologise to sb for sth przepraszać kogoś za coś
appeal to zwracać się do
apply for ubiegać się o
approve of pochwalać coś, zaaprobować coś
argue with sb about sth kłócić się z kimś o coś
arrive at przyjechać do (małego miejsca)
arrive in przyjechać do (miasta)
ask about pytać o
ask for prosić o
believe in wierzyć w
belong to należeć do
benefit from czerpać korzyść z
blame sb for sth winić kogoś za coś
borrow sth from sb pożyczać coś od kogoś
bump into wpaść na
care about troszczyć się o
charge for obciążyć finansowo za
click on kliknąć na
connect to/with połączyć się z
contrast with skontrastować z
comment on skomentować coś
communicate with skomunikować się z
compare to / with porównywać do / z
compete against/with współzawodniczyć przeciw
complain to sb about sth narzekać do kogoś na coś
concentrate on skoncentrować się na czymś
congratulate sb on sth pogratulować komuś czegoś
connect to/with połączyć z
consist of składać się z
cope with radzić sobie z
count on sb liczyć na
deal with radzić sobie z
demand from wymagać od
depart from wyjeżdżać z
depend on zależeć od
die of/from umrzeć z powodu
differ from różnić się od
disagree with nie zgadzać się z
disapprove of nie pochwalać czegoś
dream about śnić o
dream of marzyć o
escape from/to uciekać od/do
exchange sth for sth else wymienić coś na coś innego
experiment on/with eksperymentować z
fight against walczyć z
forget about zapominać o
forgive sb for sth wybaczyć komuś coś
graduate from ukończyć (np szkołę)
help with pomóc z
hope for sth mieć nadzieję na coś
insist on nalegać na
invest in zainwestować w
invite sb to zaprosić kogoś do czegoś
joke about żartować na temat czegoś
know about/of wiedzieć o czymś
laugh at śmiać się z kogoś
learn about uczyć się o
listen to słuchać czegoś
look at patrzeć na
look for szukać
look forward to czekać z niecierpliwością na
object to sprzeciwiać się czemuś
pay for płacić za coś
praise sb for chwalić kogoś za coś
prepare for przygotować się na
prevent sb from sth zapobiec żeby ktoś zrobił coś
protect against/from chronić przed
punish for ukarać za
quarrel with sb about sth kłócić się z kimś o coś
react to reagować na
recover from wyzdrowieć z
rely on polegać na
remind sb of sth przypominać komuś coś
reply to odpowiadać na
report on donieść o
respond to odpowiedzieć komuś
revise for powtarzać do czegoś
search for szukać
sentence sb to skazać kogoś na
separate from odseparować się od
share with dzielić się z
shout at krzyczeć na
smile at uśmiechać się do
speak to/with rozmawiać z
specialise in specjalizować się w
spend money on wydawać pieniądze na
stare at gapić się na
steal from kraść od
study for uczyć się na coś
succeed in odnieść sukces w
suffer from cierpieć z powodu
suspect sb of podejrzewać kogoś o coś
sympathise with współczuć komuś
talk to sb about sth rozmawiać z kimś o czymś
thank sb for sth dziękować komuś za coś
think about / of myśleć o / sądzić o
vote against / za głosować przeciwko / za
wait for czekać na
warn sb against ostrzec kogoś przed czymś
work at/for/in pracować w/dla
worry about martwić się o
write to sb pisać do kogoś

Zobacz również: On Monday, In Monday czy At Monday – czyli kilka słów o przyimkach czasu i miejsca

Sprawdź się w quizie!

1) My mother never agrees me.
2) I look forward hearing from you.
3) There's no point in not answering the phone. You cannot escape the problems.
4) Ann is very empathic. She always sympathises all her friends if they have problems.
5) My boss is always complaining to me his family.
6) My best friend is Jennifer. I can always count her.
7) When She fell down, everyone in the room started laughing her.
8) My parents don't shout me, even if I come back home late.
9) You can't go to the party! You have to revise the exam.
10) Our group consists 20 people.
11) It is a difficult decision to choose where to study. I think it depends many factors.
12) It's a good idea to invest gold.
13) Do you worry your exams?
14) Do you want to apply this postion?
15) Don't stare me like that!

Sprawdź swój wynik!



Polub nas:

Czasy przyszłe i inne formy wyrażania zdarzeń w czasie przyszłym

Posted on

Przygotowując moich uczniów do różnego typu egzaminów, mam w zwyczaju ‚przerabiać’ z nimi wszystkie czasy przyszłe podczas jednych zajęć. Powody są dwa:

  1. Czasy przyszłe są chyba najprostszą grupą czasów do opanowania,
  2. Większość osób przerobiła już wszystkie czasy teraźniejsze i przeszłe i widzi występujące analogie.

Co ciekawe, do wyrażania przyszłości będziemy używać nie tylko czasów przyszłych, ale także różnych innych struktur o których przeczytacie poniżej.

Tak więc zaczynamy!

Do wyrażania przyszłości, możemy użyć następujących czasów/struktur:

  1. Present Simple
  2. Present Continuous
  3. going to
  4. Future Simple
  5. Future Continuous
  6. Future Perfect
  7. Future Perfect Simple

Dużo? Spokojnie, poradzisz sobie z tym. Przeanalizuj tylko na spokojnie poniższą tabelę.

 

 Czas / Struktura

Użycie 

Konstrukcja
(na przykładzie czasownika work)

Present Simple Kiedy mówimy o czymś co dzieje się zgodnie z jakimś rozkładem, np.

  • Tomorrow, I have 5 lessons.
    Mimo że wydarzy się to jutro, jest to rzecz która powtarza się co tydzień, a więc odbywa się według pewnego planu.
  • My plane leaves at 10:35 tomorrow morning.
    Samolot ten zawsze odlatuje o 10:35, a więc też jest to czynność, która wpisana jest w pewien rozkład.
Twierdzenia:
I/You work
He/She/It works
We/You/They work
Jak widać, zasada jest prosta – jedynie gdy mówimy o nim, o niej lub o jakiejś rzeczy (czyli ogólnie rzecz biorąc o jakiejś osobie trzeciej), dodajemy końcówkę -s lub -es.

Kiedy pojawia się końcówka -es?
Ano wtedy gdy wyraz kończy się na literki:
-o, -x, -s, -ss, -sh, -ch

Przeczenia:

I/You DON’T work
(DON’T = DO NOT)
He/She/It DOESN’T work
(DOESN’T = DOES NOT)
We/You/They DON’T work

Zauważ, że w przypadku He, She, It – końcówkę -es dodajemy do DO’ tworząc DOESN’T i wtedy nie musisz jej już dodawać do czasownika work.

Pytania:

Pytania powstają poprzez przerzucenie operatora na początek zdania, czyli tzw. inwersję.

DO I/You work
DOES He/She/It work
DO We/You/They work

Zauważ, że ponownie w przypadku He, She, It – końcówkę -es dodajemy do DO’ tworząc DOES i nie musisz jej już wtedy dodawać do czasownika work.

Present Continuous Kiedy opisujemy coś, co wydarzy się w NAJBLIŻSZEJ PRZYSZŁOŚCI, zostało to przez nas zaplanowane i na 99% nasze plany nie ulegną zmianie, np:

  • I’m watching a match tonight.
    Umówiłem się już z kolegami, i nie ma innej opcji, żebyśmy tego meczu nie obejrzeli.
  • Tomorrow, I’m not doing anything!
    Jestem zmęczony, nic mi się nie chce, i nikt mnie nie zmusi żebym cokolwiek jutro zrobił.
  • Next Friday, I’m having a party.
    Mam już wszystko gotowe, zaplanowane, zaprosiłam ludzi i nie ma opcji żeby ta impreza się nie odbyła.
Twierdzenia:
I am working
You are working
He/She/It is working
We/You/They are working
Jak widać, zasada znów prosta – wystarczy dodać końcówkę -ing do czasownika a przed nim wstawić odmienione to be (czyli am/are/is).Przeczenia:

I AM NOT working
(Możemy to skrócić jedynie do I’m not)
You AREN’T working
(AREN’T = ARE NOT)
He/She/It ISN’T working
(ISN’T = IS NOT)
We/You/They AREN’T working.

Pytania:

AM I working
ARE You working
IS He/She/It working
ARE We/You/They working.

going to Bardzo często tłumaczymy tę strukturę jako „zamierzam”. Możemy powiedzieć, że jest to o krok wcześniej niż czas Present Continuous.Przykład:Załóżmy że w przyszłym tygodniu planujemy zorganizować imprezę. Mamy już konkretny pomysł, porozmawialiśmy ze znajomymi na ten temat. Rozglądamy się za miejscem, planujemy czas – ale jeszcze nie znamy szczegółów. I ktoś nas pyta o nasze plany na przyszły piątek. Odpowiemy mu:I’m going to have a party.  Jednakże gdybyśmy mieli już wszystko ustalone, zaproszonych gości, wybraną sukienkę, i wiedzieli że wszystko jest dopięte na ostatni guzik, użylibyśmy czasu Present Continuous i powiedzieli:

I’m having a party.  

Twierdzenia:
I am going to work
You are going to work
He/She/It is going to work
We/You/They are going to workUWAGA! Zauważ, że możesz powiedzieć: I am going to go!
Większość osób uważa to za dziwne, ale jak inaczej masz wyrazić zamiar pójścia gdzieś?

Przeczenia:

I AM NOT going to work
(Możemy to skrócić jedynie do I’m not)
You AREN’T going to work
(AREN’T = ARE NOT)
He/She/It ISN’T going to work
(ISN’T = IS NOT)
We/You/They AREN’T going to work.

Pytania:

AM I going to work
ARE You going to work
IS He/She/It going to work
ARE We/You/They going to work

Future Simple Wyobraźmy sobie jeszcze raz organizację tej samej imprezy. Cofamy się kolejny krok do tyłu. Kolega pyta się co robimy w przyszły piątek. Zastanawiam się chwilę i naglę wpadam na genialny pomysł!We will have a party! Tak więc każda spontaniczna decyzja, podjęta w momencie mówienia, będzie wyrażona w czasie Future Simple.
Tak więc w przypadku naszej imprezy:
Dopiero co podjęta decyzja: We will have a party!
Gdy mamy już trochę rzeczy zaplanowanych ale szczegóły nieznane: I’m going to have a party! 
Gdy wszystko jest już pewne: I’m having a party! Czasu Future Simple będziemy również używać w przypadku wyrażania opinii oraz prawdopodobieństwa że coś się wydarzynp. I think she’ll be happy. 

dlatego też często będzie występował z wyrażeniami takimi jak:

  • I hope
  • I expect
  • I believe
  • I’m sure
  • Probably
  • Maybe
Ogólny wzór: WILL+czasownik bez żadnych końcówekTwierdzenia:I WILL work
You WILL work
He/She/It WILL work
We/You/They WILL work

Przeczenia:

I WON’T work
You WON’T  work
He/She/It WON’T  work
We/You/They WON’T  work
(WON’T = WILL NOT)

Pytania:

WILL I work?
WILL You work?
WILL He/She/It work?
WILL We/You/They work?

Future Continuous Kiedy będziemy mówić o czynności która będzie w trakcie trwania w konkretnym momencie w przyszłości,np. Tomorrow at 6 I’ll be watching TV.
Film zaczyna się o 5:30, kończy po 6 tak więc dokładnie o 6 będę w trakcie jego oglądania.Lub gdy mówimy że coś będzie trwało w konkretnych godzinach:np. Tomorrow, I’ll be giving a presentation from 5 to 7. 

Lub gdy pytamy lub oferujemy pomoc, zaznaczając że coś ma być wykonane przy okazji.

Przykład: Mama chce żebyś wysłał/wysłała list na poczcie ale nie chce sprawiać Ci problemu, więc zapyta:

np. Will you be passing next to the post office?
(Czy będziesz przechodził obok poczty?)  

Ogólny wzór: WILL+BE+czasownik+ingTwierdzenia:
I WILL BE working
You WILL BE working
He/She/It WILL BE working
We/You/They WILL BE working

Przeczenia:

I WILL NOT BE working
You WON’T BE working
He/She/It WON’T BE working
We/You/They WON’T BE working.
(WILL NOT = WON’T)

Pytania:

WILL I BE working
WILL You BE working
WILL He/She/It BE working
WILL We/You/They BE working.

Future Perfect Najprościej mówiąc, używamy Future Perfect do określenia co wydarzy się do konkretnego momentu w przyszłości.np. By 2020, I will have graduated from the University.
(Do 2020 roku ukończę Uniwersytet)
Nie jest ważne, czy już zacząłeś studiować, zaczynasz czy dopiero zaczniesz. Ważne jest to, że do 2020 roku zdążysz to zakończyć.
Ogólny wzór: WILL+HAVE+3-forma-z-tabelki lub czasownik+edTwierdzenia:

I WILL HAVE worked
You WILL HAVE worked
He/She/It WILL HAVE worked
We/You/They WILL HAVE worked

Przeczenia:

I WILL NOT HAVE worked
You WON’T HAVE worked
He/She/It WON’T HAVE worked
We/You/They WON’T HAVE worked.
(WILL NOT = WON’T)

Pytania:

WILL I HAVE worked
WILL You HAVE worked
WILL He/She/It HAVE worked
WILL We/You/They HAVE worked.

Future Perfect Continuous Najbardziej zagmatwany z czasów przyszłych, ale do ogarnięcia. Dlatego przedstawię Ci to na przykładzie:Załóżmy że jest odkładasz pieniądze na nowy komputer. Zaczynasz odkładać w czerwcu i chcesz powiedzieć że we wrześniu będziesz już odkładał od 3 miesięcy.In September, I will have been saving money for 3 months.  

I nie jest ważne czy ty już zacząłeś odkładać (czyli mamy lipiec), czy zaczynasz (czyli mamy czerwiec) czy dopiero zaczniesz (czyli mamy maj). Ważne jest to, że w sierpniu ta czynność odkładania będzie trwała już od jakiegoś czasu.

Tak więc podsumowując, czasu Future Perfect używamy gdy chcemy powiedzieć że w konkretnym momencie w przyszłości, coś będzie trwało już jakiś czas.

Ogólny wzór: WILL+HAVE+BEEN+czasownik+ing

Twierdzenia:

I WILL HAVE BEEN working
You WILL HAVE BEEN working
He/She/It WILL HAVE BEEN working
We/You/They WILL HAVE BEEN working

Przeczenia:

I WILL NOT HAVE BEEN working
You WON’T HAVE BEEN working
He/She/It WON’T HAVE BEEN working
We/You/They WON’T HAVE BEEN working.
(WILL NOT = WON’T)

Pytania:

WILL I HAVE BEEN working
WILL You HAVE BEEN working
WILL He/She/It HAVE BEEN working
WILL We/You/They HAVE BEEN working.

Polub nas:

Składnia czasowników

Posted on

W języku angielskim, czasowniki w większości przypadków nie mogą występować obok siebie ot tak. Zwykle należy je połączyć ‚to’ lub do drugiego z czasowników dodać końcówkę -ing. Czy jest na to jakaś zasada? Niestety, nie. Listy czasowników, po których występuje to lub -ing, po prostu trzeba się nauczyć.

-ing
(np. I like going to cinema)
  • avoid (unikać)
  • can’t stand (nie znosić)
  • consider (rozważać)
  • enjoy (lubić)
  • hate (nienawidzić)
  • like (lubić)
  • love (kochać)
  • miss(tęsknić)
  • not mind (nie mieć nic przeciwko)
  • practise (ćwiczyć)
  • prefer (woleć)
  • start (zacząć)
  • stop (przestać)
  • suggest (zasugerować)
to + bezokolicznik
( bezokolicznik – czasownik w podstawowej formie, bez końcówek)

np. I want to go to school.
  • afford (pozwolić sobie na coś pod względem finansowym)
  • agree (zgadzać się na coś)
  • choose (wybierać)
  • decide (decydować)
  • help (pomagać)
  • hope (mieć nadzieję)
  • learn (uczyć się)
  • manage (radzić sobie z…)
  • need (potrzebować)
  • offer (oferować)
  • plan (planować)
  • promise (obiecywać)
  • seem (wydawać się)
  • want (chcieć)
  • wish (życzyć sobie)
  • would like (chciałbym)
  • would love (z przyjemnością zrobiłbym)
  • would prefer (wolałbym)
dopełnienie osobowe* + to + bezokolicznik**
(*dopełnienie osobowe = me/you/him/her/it/us/you/them)
(**bezokolicznik – czasownik w podstawowej formie, bez końcówek)
np. I want him to go to school. (chcę żeby on poszedł do szkoły)
  • advise (doradzać)
  • allow (pozwalać)
  • beg (błagać)
  • help (pomagać)
  • invite (zapraszać)
  • order (rozkazywać)
  • tell (mówić
  • want (chcieć
  • would like (chciałbym)
  • would love (z przyjemnością zrobiłbym)
  • would prefer (wolałbym)
bezokolicznik bez to
(bezokolicznik – czasownik w podstawowej formie, bez końcówek)
np. I can go to park with you.
  • can (mogę)
  • could (mógłbym)
  • might (mogłoby – jest to prawdopodobne)
  • must (musi)
  • should (powinno się)
dopełnienie + bezokolicznik bez to
(*dopełnienie osobowe = me/you/him/her/it/us/you/them)
(**bezokolicznik – czasownik w podstawowej formie, bez końcówek)
np. She made me clean my room.
  • let (pozwalać)
  • make (zmuszać)

Ćwiczenia:

Polub nas:

Past Simple vs Past Continuous

Posted on

Czasy przeszłe: Past Simple i Past Continuous, to dwa czasy, których będziemy najczęściej używać do relacjonowania wydarzeń, szczególnie przy pisaniu krótkich listów.
Poniżej, krótkie porównanie tych czasów, na końcu jak zwykle ćwiczenia + lista czasowników nieregularnych.

Past Simple Past Continuous
1) Kiedy mówimy o czymś co się wydarzyło, zakończyło i już nie mamy na to wpływu, np:

  • I went to school at 10 yesterday
  • She watched TV.

 

1) Kiedy mówimy o rzeczach dziejących się przez dłuższy okres czasu, np:

  • I was learning English all night.
  • She was sitting in front of the computer, when we came.

 

2) W tłumaczeniu na polski, moglibyśmy powiedzieć:

  • zrobiłam
  • ugotowałam
  • pomyślałam
  • przeczytałam

Czyli innymi słowy, Past Simple – to czas przeszły dokonany.

2) W tłumaczeniu na polski, moglibyśmy powiedzieć:

  • robiłam
  • gotowałam
  • myślałam
  • czytałam

Czyli innymi słowy, Past Continuous – to czas przeszły niedokonany.

Zasady tworzenia:
(na przykładzie czasownika work oraz go)
Twierdzenia:
osoba+druga forma z tabelki LUB czasownik z końcówką – ed
I/You/He/She/We worked / wentW niektórych przypadkach, istnieje konieczność podwojenia ostatniej literki i dopiero dodania końcówki -ed.

Kiedy?

Przy krótkich, jednosylabowych czasownikach, które kończą się na spółgłoskę, przed którą jest dokładnie 1 samogłoska – ostatnią literkę podwajamy i dopiero dodajemy -ed

 

 

Zasady tworzenia:
(na przykładzie czasownika work)
Twierdzenia:

I WAS working
You WERE working
He/She/It WAS working
We/You/They WERE working
Jak widać, zasada znów prosta – wystarczy dodać końcówkę -ing do czasownika a przed nim wstawić odmienione to be w formie przeszłej (czyli WAS/WERE). TIP!
Ja byłam pracująca, ona była ucząca się
– jeśli zapamiętasz to tłumaczenie, nie zapomnisz nigdy o dodaniu odmienionego czasownika to be (czyli WAS/WERE). A niestety to jest najczęstszy popełniany przez Was błąd.

Jak dodawać końcówkę -ING? Dwie główne zasady które musicie pamiętać:

1) Jeżeli czasownik kończy się na –e , obcinamy ‚e’ i dodajemy ing,
np:
write – writing, make – making,

2) Przy krótkich, jednosylabowych czasownikach, które kończą się na spółgłoskę, przed którą jest dokładnie 1 samogłoska – ostatnią literkę podwajamy i dopiero dodajemy ing,
np: put – putting; bet – betting, cut – cutting
ALE eat-eating
(zauważ, że przed spółgłoską stoją dwie samogłoski)

Przeczenia:
Mała dygresja:
W języku angielskim przeczenia tworzymy zawsze poprzez dodanie operatora (operator – magiczne słowo, większość nie wie o co chodzi nigdy). Ano operator, jest to słowo do którego możemy ‚dokleić’ słówko NOT, które bardzo nie lubi występować samo.
Co jest operatorem?
Nieważne o jakim czasie mówimy, spójrz na zdanie twierdzące – jeśli pomiędzy osobą (I, You, Ania, Jenny) a czynnością (work, play, have) nie stoi zupełnie nic, wtedy dodamy jakkolwiek odmienione DO. Przejdźmy w takim razie do naszego Past Simple. Jeśli spojrzysz na twierdzenie: I work, pomiędzy osobą a czynnością nie ma zupełnie nic, dlatego też naszym operatorem będzie DO w formie przeszłej = DID, i to do niego będziemy doklejać fragment przeczący NOT. Dlatego też:
I/You DIDN’T work
He/She/It DIDN’T work
We/You/They DIDN’T work.
Zauważ, że w przeczeniach nie dodajemy już końcówki -ed.
Przeczenia:
W przypadku czasu Past Continuous, jeśli spojrzymy na zdanie twierdzące: She was working, widzimy że pomiędzy She a work występuje słówko WAS, dlatego też ono będzie naszym operatorem, i do niego dokleimy fragment przeczący ‚NOT’. Powstanie nam w takim razie:
I WAS NOT working
You WEREN’T working
He/She/It WASN”T working
We/You/They WEREN’T working.
Pytania:Pytania powstają poprzez przerzucenie operatora na początek zdania, czyli tzw. inwersję.
DID I/You work
DID He/She/It work
DID We/You/They work
Zauważ, że ponownie tak jak w przeczeniach nie dodajemy już końcówki -ed.
Pytania:Również tutaj, dokonujemy inwersji, i powstaje nam:
WAS I working
WERE You working
WAS He/She/It working
WERE We/You/They working.
Mała dygresja: Wszystkie te pytania, które tu tworzymy, są to pytania, które w języku polskim zaczynają się od słowa ‚CZY…’. Piszę o tym, ponieważ często dostaję pytania pt. ‚A jak jest: „Czy?” po angielsku?’ Nie ma!
Jeśli chcesz zapytać: Czy ona oglądała film, zapytasz: Was she watching the movie?. Natomiast jeśli chcesz stworzyć pytanie bardziej szczegółowe (Co, gdzie, kiedy, dlaczego), wystarczy że pytajnik: what, where, when, why, wstawisz przed to pytanie ogólne:
Why was she watching the movie?

Kilka uwag:

  • Bardzo często czas Past Simple i Past Continuous będziemy łączyć w jednym zdaniu. Będzie to miało miejsce wtedy, gdy jedna czynność została przerwana przez drugą, np: Czytałam książkę kiedy zadzwonił telefon – I was reading the book (Past Continuous) when the phone rang (Past Simple)
  • Gdy będziemy relacjonować ‚tło’ wydarzeń, w większości przypadków użyjemy czasu Past Continuous, np: The sun was shining, the birds were singing.
  • Lista czasowników nieregularnych
  • past_simple_or_past_continuous
  • past_simple_or_past_continuous_2

Jeśli przegapiłeś poprzednią część, zobacz również: Present Simple vs Present Continuous

Polub nas:

Past Simple oraz Present Perfect

Posted on

Przechodzimy do Present Perfect oraz Past Simple. Są to dwa najczęściej mylone czasy, najczęściej słyszę: ‚Ja tego nie ogarniam’. Wynika to głównie z tego, że nie można ich rozbić na osobne czasy w języku polskim. Jednakże, wbrew pozorom nie taki diabeł straszny jak go malują – czasy te można dość łatwo od siebie odróżnić. Na końcu – ćwiczenia.

Past Simple Present Perfect
1) Kiedy mówimy o czymś co się wydarzyło, zakończyło i już nie mamy na to wpływu, np:

  • I moved to Wrocław in 2005.
  • She went to Paris 2 days ago.

 

1) Kiedy mówimy o czymś, co rozpoczęło się w przeszłości i trwa do teraz, np:

  • I have lived in Wrocław since 2005
  • She has been to Paris for 2 days.

2) Gdy mówimy o doświadczeniu, i nie interesuje nas kiedy to się wydarzyło, lecz sam fakt np:

  • I have gone to Paris 3 times in my life. (nie określamy daty lecz np. ile razy to się wydarzyło)
  • She has moved many times.

3) Gdy mówimy o czymś, co się wydarzyło kiedyś, a efekty widzimy w tej chwili, np:

  • I have broken my arm.
  • I’m tired because I’ve worked hard.
Dlatego też, o każdej sytuacji możemy de facto powiedzieć zarówno używając czasu Past Simple jak i Present Perfect, pamiętając o tym że:

  • Gdy określamy dokładnie kiedy to się wydarzyło – użyj Past Simple (UWAGA! wyrażenia typu: when I was at the party czy też when I was a kid – również są określeniami czasu)
  • Jeśli nie mówisz kiedy, lecz: jak wiele razy czy też od kiedy dana czynność ma miejsce – użyj Present Perfect.

Oczywiście nie używaj tych zasad na ślepo. Wiadomo przecież, że gdy mamy wypowiedź w jakimś kontekście, określenie czasu może pojawić się w zdaniu wcześniejszym, np: Yesterday, I went to cinema. I saw a great movie. (mimo że w zdaniu: I saw a movie nie ma powiedziane kiedy to się wydarzyło, jest to naturalną kontynuacją wcześniejszej wypowiedzi, a więc wiemy kiedy to się wydarzyło).

Aby lepiej to zrozumieć, zobacz przykłady poniżej:

I broke my arm 2 days ago.

Mamy jasno powiedziane kiedy to się wydarzyło.

A: Oh! What’s happened to you? B: I’ve broken my arm.Wyobraź sobie tę sytuację – widzisz kolegę z ręką w gipsie (widzisz skutek). Krzyczysz: Co Ci się stało? On odpowiada: A, złamałem rękę. Nie mówi kiedy, zresztą twoją intencją nie było pytanie o czas zdarzenia, lecz o to co było przyczyną tego co właśnie widzisz.
She went to Paris in 1996, 1999 and 2000.Interesuje nas to, kiedy to się wydarzyło. She has gone to Paris 3 times. Nie interesuje nas to kiedy to się wydarzyło, lecz ile razy.
I moved to Wrocław in 2005.Kiedy? W 2005 roku. I have lived in Wrocław since 2005Ponownie nie interesuje nas: kiedy? lecz: jak długo?
Zasady tworzenia:
(na przykładzie czasownika work oraz go)
Twierdzenia:
osoba+druga forma z tabelki LUB czasownik z końcówką – ed
I/You/He/She/We worked / went
W niektórych przypadkach, istnieje konieczność podwojenia ostatniej literki i dopiero dodania końcówki -ed.

Kiedy?

Przy krótkich, jednosylabowych czasownikach, które kończą się na spółgłoskę, przed którą jest dokładnie 1 samogłoska – ostatnią literkę podwajamy i dopiero dodajemy -ed

 

 

Zasady tworzenia:
(na przykładzie czasownika work oraz go)
Twierdzenia:

osoba+HAVE/HAS+trzecia forma z tabelki LUB czasownik z końcówką – ed
I HAVE workED/GONE
You HAVE workED/GONE
He/She/It HAS workED/GONE
We/You/They HAVE workED/GONE
W niektórych przypadkach, istnieje konieczność podwojenia ostatniej literki i dopiero dodania końcówki -ed.

Kiedy?

Przy krótkich, jednosylabowych czasownikach, które kończą się na spółgłoskę, przed którą jest dokładnie 1 samogłoska – ostatnią literkę podwajamy i dopiero dodajemy -ed

Przeczenia:
Mała dygresja:
W języku angielskim przeczenia tworzymy zawsze poprzez dodanie operatora (operator – magiczne słowo, większość nie wie o co chodzi nigdy). Ano operator, jest to słowo do którego możemy ‚dokleić’ słówko NOT, które bardzo nie lubi występować samo.
Co jest operatorem?
Nieważne o jakim czasie mówimy, spójrz na zdanie twierdzące – jeśli pomiędzy osobą (I, You, Ania, Jenny) a czynnością (work, play, have) nie stoi zupełnie nic, wtedy dodamy jakkolwiek odmienione DO. Przejdźmy w takim razie do naszego Past Simple. Jeśli spojrzysz na twierdzenie: I work, pomiędzy osobą a czynnością nie ma zupełnie nic, dlatego też naszym operatorem będzie DO w formie przeszłej = DID, i to do niego będziemy doklejać fragment przeczący NOT. Dlatego też:
I/You DIDN’T work
He/She/It DIDN’T work
We/You/They DIDN’T work.
Zauważ, że w przeczeniach nie dodajemy już końcówki -ed.
Przeczenia:
W przypadku czasu Present Perfect, jeśli spojrzymy na zdanie twierdzące: She has worked, widzimy że pomiędzy She a work występuje słówko HAS, dlatego też ono będzie naszym operatorem, i do niego dokleimy fragment przeczący ‚NOT’. Powstanie nam w takim razie:
I HAVE NOT workED/GONE
You HAVEN’T workED/GONE
He/She/It HASN”T workED/GONE
We/You/They HAVEN’T workED/GONE
Pytania:Pytania powstają poprzez przerzucenie operatora na początek zdania, czyli tzw. inwersję.
DID I/You work
DID He/She/It work
DID We/You/They work
Zauważ, że ponownie tak jak w przeczeniach nie dodajemy już końcówki -ed.
Pytania:Również tutaj, dokonujemy inwersji, i powstaje nam:
HAVE I workED/GONE
HAVE You workED/GONE
HAS He/She/It workED/GONE
HAVE We/You/They workED/GONE.
Mała dygresja: Wszystkie te pytania, które tu tworzymy, są to pytania, które w języku polskim zaczynają się od słowa ‚CZY…’. Piszę o tym, ponieważ często dostaję pytania pt. ‚A jak jest: „Czy?” po angielsku?’ Nie ma!
Jeśli chcesz zapytać: Czy ona obejrzała ten film, zapytasz: Has she watched the movie?. Natomiast jeśli chcesz stworzyć pytanie bardziej szczegółowe (Co, gdzie, kiedy, dlaczego), wystarczy że pytajnik: what, where, when, why, wstawisz przed to pytanie ogólne:
Why has she watched the movie?

Ćwiczenia, jak poprzednio, ze strony: Perfect English Grammar

Polub nas:

Past Simple vs Past Continuous

Posted on

Czasy przeszłe: Past Simple i Past Continuous, to dwa czasy, których będziemy najczęściej używać do relacjonowania wydarzeń, pisania opowiadań oraz na maturze ustnej przy ukochanym przez wszystkim pytaniu: Opowiedz mi o sytuacji, gdy….
Poniżej, krótkie porównanie tych czasów, na końcu jak zwykle ćwiczenia + lista czasowników nieregularnych.

Past Simple Past Continuous
1) Kiedy mówimy o czymś co się wydarzyło, zakończyło i już nie mamy na to wpływu, np:

  • I went to school at 10 yesterday
  • She watched TV.

 

1) Kiedy mówimy o rzeczach dziejących się przez dłuższy okres czasu, np:

  • I was learning English all night. 
  • She was sitting in front of the computer, when we came. 

 

2) W tłumaczeniu na polski, moglibyśmy powiedzieć:

  • zrobiłam
  • ugotowałam
  • pomyślałam
  • przeczytałam

Czyli innymi słowy, Past Simple – to czas przeszły dokonany.

2) W tłumaczeniu na polski, moglibyśmy powiedzieć:

  • robiłam
  • gotowałam
  • myślałam
  • czytałam

Czyli innymi słowy, Past Continuous – to czas przeszły niedokonany.

Zasady tworzenia:
(na przykładzie czasownika work oraz go)
Twierdzenia:
osoba+druga forma z tabelki LUB czasownik z końcówką – ed
I/You/He/She/We worked / went

W niektórych przypadkach, istnieje konieczność podwojenia ostatniej literki i dopiero dodania końcówki -ed.

Kiedy?

Przy krótkich, jednosylabowych czasownikach, które kończą się na spółgłoskę, przed którą jest dokładnie 1 samogłoska – ostatnią literkę podwajamy i dopiero dodajemy -ed

 

 

Zasady tworzenia:
(na przykładzie czasownika work)
Twierdzenia:

I WAS working
You WERE working
He/She/It WAS working
We/You/They WERE working
Jak widać, zasada znów prosta – wystarczy dodać końcówkę -ing do czasownika a przed nim wstawić odmienione to be  w formie przeszłej (czyli WAS/WERE). TIP!
Ja byłam pracująca, ona była ucząca się
– jeśli zapamiętasz to tłumaczenie, nie zapomnisz nigdy o dodaniu odmienionego czasownika to be (czyli WAS/WERE). A niestety to jest najczęstszy popełniany przez Was błąd.

Jak dodawać końcówkę -ING? Dwie główne zasady które musicie pamiętać: 

1) Jeżeli czasownik kończy się na –e , obcinamy ‚e’ i dodajemy ing,
np:
write – writing, make – making,

2) Przy krótkich, jednosylabowych czasownikach, które kończą się na spółgłoskę, przed którą jest dokładnie 1 samogłoska – ostatnią literkę podwajamy i dopiero dodajemy ing,
np: put – putting; bet – betting, cut – cutting
ALE eat-eating
(zauważ, że przed spółgłoską stoją dwie samogłoski)

Przeczenia:
Mała dygresja:
W języku angielskim przeczenia tworzymy zawsze poprzez dodanie operatora (operator – magiczne słowo, większość nie wie o co chodzi nigdy). Ano operator, jest to słowo do którego możemy ‚dokleić’ słówko NOT, które bardzo nie lubi występować samo.
Co jest operatorem?
Nieważne o jakim czasie mówimy, spójrz na zdanie twierdzące – jeśli pomiędzy osobą (I, You, Ania, Jenny) a czynnością (work, play, have) nie stoi zupełnie nic, wtedy dodamy jakkolwiek odmienione DO. Przejdźmy w takim razie do naszego Past Simple. Jeśli spojrzysz na twierdzenie: I work, pomiędzy osobą a czynnością nie ma zupełnie nic, dlatego też naszym operatorem będzie DO w formie przeszłej = DID, i to do niego będziemy doklejać fragment przeczący NOT. Dlatego też:
I/You DIDN’T work
He/She/It DIDN’T work
We/You/They DIDN’T work.
Zauważ, że w przeczeniach nie dodajemy już końcówki -ed.
 Przeczenia:
W przypadku czasu Past Continuous, jeśli spojrzymy na zdanie twierdzące: She was working, widzimy że pomiędzy She a work występuje słówko WAS, dlatego też ono będzie naszym operatorem, i do niego dokleimy fragment przeczący ‚NOT’. Powstanie nam w takim razie:
I WAS NOT working
You WEREN’T working
He/She/It WASN”T working
We/You/They WEREN’T working.
 Pytania:Pytania powstają poprzez przerzucenie operatora na początek zdania, czyli tzw. inwersję.
DID I/You work
DID He/She/It work
DID We/You/They work
Zauważ, że ponownie tak jak w przeczeniach nie dodajemy już końcówki -ed.
 Pytania:Również tutaj, dokonujemy inwersji, i powstaje nam:
WAS I working
WERE You working
WAS He/She/It working
WERE We/You/They working.
Mała dygresja: Wszystkie te pytania, które tu tworzymy, są to pytania, które w języku polskim zaczynają się od słowa ‚CZY…’. Piszę o tym, ponieważ często dostaję pytania pt. ‚A jak jest: „Czy?” po angielsku?’  Nie ma!
Jeśli chcesz zapytać: Czy ona oglądała film, zapytasz: Was she watching the movie?.  Natomiast jeśli chcesz stworzyć pytanie bardziej szczegółowe (Co, gdzie, kiedy, dlaczego), wystarczy że pytajnik: what, where, when, why, wstawisz przed to pytanie ogólne:
Why was she watching the movie?

Kilka uwag:

  • Bardzo często czas Past Simple i Past Continuous będziemy łączyć w jednym zdaniu. Będzie to miało miejsce wtedy, gdy jedna czynność została przerwana przez drugą, np: Czytałam książkę kiedy zadzwonił telefon – I was reading the book (Past Continuous) when the phone rang (Past Simple)
  • Gdy będziemy relacjonować ‚tło’ wydarzeń, w większości przypadków użyjemy czasu Past Continuous, np: The sun was shining, the birds were singing. 
  • Lista czasowników nieregularnych
  • past_simple_or_past_continuous
  • past_simple_or_past_continuous_2

Jeśli przegapiłeś poprzednią część, zobacz również: Present Simple czy Present Continuous

Polub nas:

Present Simple vs Present Continuous

Posted on

simple_contPresent Simple i Present Continuous należą do dwóch czasów, od porównania których zwykle rozpoczynamy wszelkie kursy. Dlatego też wiele osób zarzuca nauczycielom angielskiego, że uczą się tylko tego. Niestety, zasady ich tworzenia, wyjątki, i szczegółowość sprawia, że tematycznie są one najbardziej obszerne, jednakże jeśli przebrniesz przez nie i zasady ich tworzenia, cała reszta, to pikuś!

Tak jak poprzednio, na końcu znajdziecie trochę ćwiczeń + PDFa z zasadami do wydruku, a dla tych którzy zamierzają zdawać egzamin na poziomie rozszerzonym – State Verbs – Present Simple czy Present Continuous

Present Simple Present Continuous
1) Kiedy mówimy o rzeczach powtarzających się, np:

  • I go to school every day.
  • She is often late.

 

1) Kiedy mówimy o rzeczach dziejących się w tej chwili, np:

  • I’m learning English.
  • She is sitting in front of the computer.

 

2) Kiedy mówimy o rzeczach stałych, np:

  • I have 2 sisters.
    (raczej się to nie zmieni;) )
  • I live in Wrocław.
    (jeżeli nie jesteśmy we Wrocławiu na wakacjach, lub też nie planujemy przeprowadzki w przyszłym tygodniu, uznajemy to za czynność stałą)

 

2) Kiedy mówimy o rzeczach tymczasowych (mogą się one również powtarzać, ale tylko tymczasowo), np:

  • I’m building a house.
    (czynność ta ma początek i koniec, nie zajmuję się tym zawodowo, tylko obecnie)
  • This week, I’m going to school by car.
    (zwykle jeżdżę tramwajem, ale w tym tygodniu moja mama mnie podwozi)
3) Kiedy opisujemy coś, co wydarzy się w PRZYSZŁOŚCI, jednakże jest wpisane w jakiś plan, rozkład (np. jazdy, lotów), np:

  • Tomorrow, I have 5 lessons.
    Mimo że wydarzy się to jutro, jest to rzecz która powtarza się co tydzień, a więc odbywa się według pewnego planu.
  • My plane leaves at 10:35 tomorrow morning.
    Samolot ten zawsze odlatuje o 10:35, a więc też jest to czynność, która wpisana jest w pewien rozkład.

 

3) Kiedy opisujemy coś, co wydarzy się w NAJBLIŻSZEJ PRZYSZŁOŚCI, zostało to przez nas zaplanowane i na 99% nasze plany nie ulegną zmianie, np:

  • I’m watching a match tonight.
    Umówiłem się już z kolegami, i nie ma innej opcji, żebyśmy tego meczu nie obejrzeli.
  • Tomorrow, I’m not doing anything!
    Jestem zmęczony, nic mi się nie chce, i nikt mnie nie zmusi żebym cokolwiek jutro zrobił.

 

Zasady tworzenia:
(na przykładzie czasownika work)
Twierdzenia:
I/You work
He/She/It works
We/You/They work
Jak widać, zasada jest prosta – jedynie gdy mówimy o nim, o niej lub o jakiejś rzeczy (czyli ogólnie rzecz biorąc o jakiejś osobie trzeciej), dodajemy końcówkę -s lub -es.

Kiedy pojawia się końcówka -es?
Ano wtedy gdy wyraz kończy się na literki:
-o, -x, -s, -ss, -sh, -ch

 

 

Zasady tworzenia:
(na przykładzie czasownika work)
Twierdzenia:

I am working
You are working
He/She/It is working
We/You/They are working
Jak widać, zasada znów prosta – wystarczy dodać końcówkę -ing do czasownika a przed nim wstawić odmienione to be (czyli am/are/is).

TIP!
Ja jestem pracująca, ona jest ucząca się
– jeśli zapamiętasz to tłumaczenie, nie zapomnisz nigdy o dodaniu odmienionego czasownika to be (czyli am/are/is). A niestety to jest najczęstszy popełniany przez Was błąd.

Jak dodawać końcówkę -ING? Dwie główne zasady które musicie pamiętać:
(dla zainteresowanych, więcej zasad i wyjątków w PDFie na końcu postu)

1) Jeżeli czasownik kończy się na –e , obcinamy ‚e’ i dodajemy ing,
np:
write – writing, make – making,

2) Przy krótkich, jednosylabowych czasownikach, które kończą się na spółgłoskę, przed którą jest dokładnie 1 samogłoska – ostatnią literkę podwajamy i dopiero dodajemy ing,
np: put – putting; bet – betting, cut – cutting
ALE eat-eating
(zauważ, że przed spółgłoską stoją dwie samogłoski)

Przeczenia:
Mała dygresja:
W języku angielskim przeczenia tworzymy zawsze poprzez dodanie operatora (operator – magiczne słowo, większość nie wie o co chodzi nigdy). Ano operator, jest to słowo do którego możemy ‚dokleić’ słówko NOT, które bardzo nie lubi występować samo.
Co jest operatorem?
Nieważne o jakim czasie mówimy, spójrz na zdanie twierdzące – jeśli pomiędzy osobą (I, You, Ania, Jenny) a czynnością (work, play, have) nie stoi zupełnie nic, wtedy dodamy jakkolwiek odmienione DO. Przejdźmy w takim razie do naszego Present Simple. Jeśli spojrzysz na twierdzenie: I work, pomiędzy osobą a czynnością nie ma zupełnie nic, dlatego też naszym operatorem będzie DO, i to do niego będziemy doklejać fragment przeczący NOT. Dlatego też:
I/You DON’T work
(DON’T = DO NOT)
He/She/It DOESN’T work
(DOESN’T = DOES NOT)
We/You/They DON’T workZauważ, że w przypadku He, She, It – końcówkę -es dodajemy do DO’ tworząc DOESN’T i wtedy nie musisz jej już dodawać do czasownika work.
 Przeczenia:
W przypadku czasu Present Continuous, jeśli spojrzymy na zdanie twierdzące: She is working, widzimy że pomiędzy She a work występuje słówko IS, dlatego też ono będzie naszym operatorem, i do niego dokleimy fragment przeczący ‚NOT’. Powstanie nam w takim razie:
I AM NOT working
(Możemy to skrócić jedynie do I’m not)
You AREN’T working
(AREN’T = ARE NOT)
He/She/It ISN’T working
(ISN’T = IS NOT)
We/You/They AREN’T working.
 Pytania:

Pytania powstają poprzez przerzucenie operatora na początek zdania, czyli tzw. inwersję.

DO I/You work
DOES He/She/It work
DO We/You/They work

Zauważ, że ponownie w przypadku He, She, It – końcówkę -es dodajemy do DO’ tworząc DOES i nie musisz jej już wtedy dodawać do czasownika work.

Pytania:

Również tutaj, dokonujemy inwersji, i powstaje nam:AM I working
ARE You working
IS He/She/It working
ARE We/You/They working.

Mała dygresja: Wszystkie te pytania, które tu tworzymy, są to pytania, które w języku polskim zaczynają się od słowa ‚CZY…’. Piszę o tym, ponieważ często dostaję pytania pt. ‚A jak jest: „Czy?” po angielsku?’  Nie ma!
Jeśli chcesz zapytać: Czy ona ogląda film, zapytasz: Is she watching the movie?.  Natomiast jeśli chcesz stworzyć pytanie bardziej szczegółowe (Co, gdzie, kiedy, dlaczego), wystarczy że pytajnik: what, where, when, why, wstawisz przed to pytanie ogólne:
Why is she watching the movie?

 Określenia czasu występujące z czasem Present Simple:Występują tu dwie grupy:

A

always – zawsze
usually – zwykle
often – często
sometimes – czasami
seldom/rarely – rzadko
never – nigdyWymienione określenia będą występowały w zdaniu zaraz po osobie np:I usually wake up at 7.
She never wears make up. WYJĄTEK – zdania z czasownikiem ‚to be’

She is always late.

B

every day/night/week/month
– każdego dnia/nocy/tygodnia/miesiąca

once/twice/three times a week – 1x/2x/3x na tydzień

te wyrażenia zwykle pojawią się na końcu zdania (mogą również na początku), np:

I go to school every day
She watches this movie once a month.

 

 

Określenia czasu występujące z czasem Present Continuous:now – teraz
at the moment – w tej chwili
nowadays – obecnie
this month/week – w tym miesiącu/tygodniu
today – dzisiaj.Wymienione określenia będą występowały w zdaniu na początku lub na końcu, np:Today, I’m not going to school.
She’s not going to school this week.

Uff, mam nadzieję że jakoś przez to przeszliście. Dlatego też załączam pliki z tabelką do druku i kilkoma ćwiczeniami na dzisiaj:

W plikach ćwiczeniowych – odpowiedzi. Dzisiejsze ćwiczenia pochodzą ze strony Seonaid, http://www.perfect-english-grammar.com/, której materiały są sprawdzone, które wykorzystuję często na swoich zajęciach i wam również gorąco polecam!

Polub nas:

State Verbs

Posted on

state_verbs

 

STATE VERBS – są to czasowniki, które zwykle nie tworzą czasów Continuous. Przeważnie czasowniki te opisują stany które trwają przez określony czas., np.

 

 

adore – uwielbiać
agree – zgadzać się
astonish – zadziwiać
believe – wierzyć
belong to – należeć do
concern – dotyczyć
consist of – składać się z
contain – zawierać
cost – kosztować
depend on – zależeć od
deserve – zasługiwac
desire – życzyć sobie
detest – nie cierpieć
dislike – nie lubić
doubt – wątpić
equal – równać się
forget – zapominać
forgive – wybaczać
guess – sądzić
hate – nienawidzić
hear – słyszeć
hope – mieć nadzieję
imagine – wyobrażać sobie
impress – wywierać wrażenie
include – zawierać, obejmować
intend – zamierzać
involve – pociągać za sobą
know – wiedzieć, znać
lack – odczuwać brak, nie mieć
like – lubić
love – kochać
matter – znaczyć, odgrywać rolę

mean – zamierzać, mieć na myśli
mind – zważać na coś, przejmować się czymś
need – potrzebować
notice – zauważyć
owe – być dłużnym, zawdzięczać
own – posiadać, być właścicielem
perceive – spostrzegać, uświadamiać sobie
please – sprawiać przyjemność, dogadzać, cieszyć
possess – posiadać
prefer – woleć
presuppose – zakładać z góry
realize – uświadamiać sobie
recall – przypominać sobie
recognize – rozpoznawać
regard – uważać, sądzić
remain – pozostawać
remember – pamiętać, przypominać sobie
require – wymagać, żądać
resemble – być podobnym
satisfy – zaspokajać, zadowalać
seem – wydawać się
sound – brzmieć
suffice – wystarczyć, zadowolić
suit – nadawać się, pasować
suppose – przypuszczać, zakładać
surprise – zaskakiwać, dziwić
take after – być podobnym
tend – skłaniać się ku czemuś
understand – rozumieć, wnioskować
want – chcieć
wish – życzyć sobie

Źródło

Są również czasowniki stałe, które mogą wystąpić w czasie continuous, ale wtedy zmienią swoje znaczenie. Do takich czasowników należą m.in.:

Be:

you are stupid – po prostu jesteś głupi i już
you are being stupid – zachowujesz się głupio

Think:

I think this book is interesting – uważam że…
I’m thinking about going to Ibiza – rozważam…

See:

I see what you mean – rozumiem
I’m seeing her at 5. – spotykam się z…

Taste:

This soup tastes wonderful! – smakuje…
I’m tasting the soup – próbuję, żeby zobaczyć czy jest dobre.

 

Wszystkie informacje do pobrania tutaj:

Zobacz również: Present Simple czy Present Continuous?

Polub nas:

Passive Voice – strona bierna

Posted on

Strona bierna w języku angielskim, jest jednym z kilku aspektów z którymi większość uczniów ma problem. Poniżej postaram się przedstawić na podstawie kilku schematów proces tworzenia zdań przy użyciu strony biernej (Passive voice).

Zasadnicza różnica pomiędzy stroną czynną a bierną: W stronie czynnej interesuje nas wykonawca czynności (Ania sprząta pokój), w stronie biernej – czynność sama w sobie (Pokój jest sprzątany).

Przykład

Strona czynna: Ania had cleaned her room.

Strona bierna: The room had been cleaned.

Skąd to się wzięło? Pod spodem kilka przykładów z wyjaśnieniem:

Ania had cleaned her room.

Krok 1

Dzielimy zdanie na części:

Ania – wykonawca czynności,

had cleaned – czynność którą Ania wykonuje,

her room – dopełnienie wykonywanej czynności

Krok 2

Przenosimy dopełnienie czynności na początek zdania (patrz rysunek)

Krok 3

Patrzymy w jakim czasie występuje czasownik znaczeniowy (czyli clean). Widzimy, że występuje w czasie Past perfect w formie: had cleaned (had+czasownik z ‚trzeciej tabelki‚ lub z końcówką -ed).

Naszym zadaniem, jest teraz odmiana czasownika to be (być) w dokładnie takiej samej formie w jakiej był czasownik znaczeniowy, czyli  w tym przypadkuprzez dodanie had z przodu oraz użycie trzeciej formy czasownika ‚z tabelki’.  W rezultacie powstaje nam had been. (patrz obrazek)

Krok 4

Czasownik znaczeniowy (clean) odmieniamy w trzeciej formie z tabelki, lub przez dodanie -ed. (patrz rysunek)

Krok 5

Wykonawca czynności nie jest nam już potrzebny, tak więc możemy lecz nie musimy dodać go na koniec zdania przy pomocy łącznika  by.

I w ten właśnie sposób powstaje nam zdanie w stronie biernej:

The room had been cleaned by Ania.

Polub nas: