Czytanki maturalne 3

Posted on

Dziś nowa część czytanek, tym razem wybrałam teksty które są tego samego typu zarówno dla starej jak i dla nowej matury. Kilka wskazówek jak do nich podejść:

POZIOM PODSTAWOWY

Zadanie, które wydaje się być zawsze najprostsze a przynosi najwięcej problemów., czyli zadanie gdzie do wyboru mamy 4 odpowiedzi.

Niestety, nie ma tu zbyt wiele trików, które mogłyby pomóc – w tego typu zadaniach najważniejsze jest dokładne zrozumienie treści tekstu, jednakże pamiętaj o pewnych zasadach, które nim rządzą:

  1. Pytania pojawiają się dokładnie w takiej kolejności, w jakiej są w tekście – tak więc jeśli znalazłeś odpowiedź na pytanie 2 a nie masz jeszcze na pytanie 1, to znaczy że odpowiedź już minąłeś.
  2. Jeśli nie możesz znaleźć odpowiedzi wprost – spróbuj metody wykluczeń. Często jest tak, że w tekście napisane jest np. Ania nie lubi jabłek, gruszek i śliwek; a pytanie brzmi: Jakie owoce lubi Ania? arbuzy, jabłka, gruszki, śliwki? Jest to banalny przykład zadania, gdzie odpowiedź podana jest nie wprost.
  3. Nie daj się złapać na ‚ładne słówka’. Przykład: Które ze zdań jest prawdziwe, wśród odpowiedzi pojawia się: Jacek jest hochsztaplerem. Nagle widzisz w tekście słowo Jacek i hochsztapler obok siebie, i twój mózg (który najczęściej skupia się na tym co trudne więc na słowie hochsztapler) od razu ogarnia że to zdanie MUSI być prawdziwe. Niestety, ignoruje to co jest pomiędzy:  Jacka tato jest hochsztaplerem, co Jacek potępia. Niestety, tego typu zadania najeżone są tego typu pułapkami.
  4. Przenieś rozwiązanie na kartę odpowiedzi – i pamiętaj – nie zostawiaj żadnego zdania bez odpowiedzi. Nawet jeśli nie masz pojęcia co tam wstawić – masz 25% szans, że trafisz:)
  5. Nie bój się pisać i mazać po arkuszu egzaminacyjnym, po tekście itd. – nikt na to nie patrzy

POZIOM ROZSZERZONY

Dziś na poziomie rozszerzonym, wybrałam dla was czytanki, w których waszym zadaniem jest wstawienie konkretnego zdania w zdaniu. Wielu osobom, zadanie to, sprawia wiele problemów. Oto więc, jak do niego podejść:

  1. Przeczytaj dokładnie cały tekst, abyś umiał się odnaleźć w jego kontekście.
  2. Spójrz na pierwszą lukę, a następnie na zdanie poprzedzające je i następujące.  Następnie przeczytaj każde ze zdań które masz do wstawienia i sprawdź czy pasuje do tekstach. Literki zdań, które by Ci pasowały (nawet jeśli nie jesteś do końca pewien), wpisz obok luki. Jeśli pasują Ci dwa zdania, wpisz dwie literki.
  3. Powtórz czynność z kolejnymi lukami.  Nawet jeśli przy którejś luce masz już literkę A, a pasuje Ci również do kolejnej, zapisz ją.
  4. Po przeczytaniu całego tekstu, przy każdej z luk będziesz miał jedną, dwie lub więcej literek. Wróć do tych, gdzie postawiłeś dwie-trzy literki, i ponownie przeczytaj tekst, szukając tego szczegółu, który sprawi że akurat to zdanie będzie lepsze od innych.
  5. Przenieś rozwiązanie na kartę odpowiedzi – i pamiętaj – nie zostawiaj żadnego zdania bez odpowiedzi. Nawet jeśli nie masz pojęcia co tam wstawić – masz 25% szans, że trafisz:)
  6. Nie bój się pisać i mazać po arkuszu egzaminacyjnym, po tekście itd. – nikt na to nie patrzy!

A oto teksty na dzisiaj:

Polub nas:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>