Człowiek – Słownictwo

czlowiek2Człowiek. Temat, od którego zaczynany jest każdy podręcznik, każde repetytorium, każda powtórka. Dlatego też dziś publikuję listę słownictwa ‚koniecznego’, które znać musicie, jeśli marzycie o zdaniu egzaminu maturalnego. Zgodnie z moim wcześniejszym wpisem dotyczącym nauki słownictwa (zobacz: Jak się uczyć słownictwa?), podzieliłam je wam na krótsze części (ok 25-30 słówek), których naukę możecie sobie rozłożyć na 5 dni tygodnia. Poszczególne części rozdzielone są czerwoną linią.

Dodatkowo, lista ćwiczeń językowych wraz z ich odpowiedziami, abyście mogli sobie utrwalić co nieco.

P.S. Oczywiście zakres słownictwa z tej listy jest wystarczający do zdania matury na poziomie podstawowym. Jeśli potrzebujecie również słownictwa do matury rozszerzonej – piszcie w komentarzach lub na fb:)


Słownictwo dotyczące człowieka, będzie wam potrzebne głównie w dwóch sytuacjach:

  1. gdyby wam się zdarzyła konieczność opisu kogokolwiek podczas egzaminu pisemnego;
  2. na maturze ustnej przy opisie obrazka (w 85% przypadków, na obrazku jest jakiś człowiek, więc warto go opisać)

Od czego zacząć taki opis? Oto lista kilku punktów, które warto w nim zawrzeć:

1. Kto?

  • She is my friend lub
  • My best friend’s name is Jenny

2. Wiek? 

  • She is in her twenties lub
  • He is a teenager lub
  • We are 19.

UWAGA! Często popełniany błąd na który należy uważać. Wiem, że gdy chcecie powiedzieć: Ja mam 19 lat, to na usta ciśnie wam się: I have 19 years. Pamiętajcie, że poprawną formą jest I AM 19 years. Niestety, błąd ten przy dużym stresie przytrafia się nawet najlepszym z uczniów.

3. Wzrost i budowa ciała?

  • She is tall and slim lub
  • He is short and fat

4. Włosy – długość, kolor, rodzaj – zawsze w tej kolejności!

  • She has got long, blond, curly hair lub
  • He has got short, dark, straight hair.

UWAGA! Koniecznie uważajcie na kolejność przymiotników przez rzeczownikiem! Najpierw długość, potem kolor następnie rodzaj! W innym przypadku zostanie potraktowane to jako błąd.

5. Charakter

  • She is nice, friendly and funny but she is sometimes lazy.
  • Although he may seem boring, he is hard-working, ambitious and reliable.

UWAGA! Zauważ, że przy opisie charakteru nie ograniczam się jedynie do wymienienia tylko pozytywnych lub tylko negatywnych cech. Kiedy opisujesz kogoś fajnego, spróbuj wtrącić jedną cechę negatywną (…but she is sometimes lazy). To samo obowiązuje w drugą stronę – gdy opisujesz kogoś negatywnego, spróbuj znaleźć w nim coś pozytywnego (He is stupid and lazy but he can be also very sensitive).

W przypadku opisu obrazka, nie jesteśmy w stanie powiedzieć, jaka ta osoba jest, jako że jej nie znamy. Prostym trikiem na ominięcie tego jest dodanie: I think, I suppose, She seems to be…

  • I think she is nice. lub
  • She seems to be reliable.

6. Podsumowanie

Na koniec, dodaj jeszcze co sądzisz o tej osobie:

  • I think she is beautiful. lub
  • In my opinion, he’s very handsome

Podsumowując, pełen opis konkretnej osoby dla potrzeb egzaminu maturalnego, będzie wyglądał tak:

My best friend’s name is Jenny. She is 19. She’s tall and slim and she has got long, blond, curly hair. She is nice, friendly and funny but she is sometimes lazy. I think she is very attractive.

Natomiast przy opisie obrazka na maturze ustnej, powiemy:

In the picture I can see a girl. I think she is in her twenties. She’s tall and slim and she has got long, blond, curly hair. She seems to be nice and friendly. I think she is very attractive.

Wiadomo, że do opisu możemy dodać jeszcze szereg informacji, takich jak:

  • co dana osoba lubi robić
  • czym się zajmuje w wolnym czasie
  • coś na temat jej rodziny
  • jakie ubrania zwykle nosi

jednakże te elementy poruszymy szczegółowo, przy pisaniu konkretnych typów listów oraz przy opisywaniu naszych preferencji.

A tymczasem zapraszam do zapoznania się z załączonym słownictwem oraz ćwiczeniami:

Dodaj komentarz