Czytanie ze zrozumieniem 1

Posted on

Dziś przygotowałam dla was zadania, wymagające analizowania tekstu i dopasowywania do nich nagłówków lub zdań. Znajdziecie tu zadanie zarówno na poziomie podstawowym jak i rozszerzonym. Na końcu znajdziecie PDFy wraz z  tekstem i odpowiedziami.

POZIOM PODSTAWOWY

Przygotowałam dziś dla was zadanie, polegające na dopasowaniu nagłówków do poszczególnych fragmentów tekstu. Zanim jednak przejdziemy do zadania, prosty sposób jak się za to zabrać i nie działać przy tym zbyt chaotycznie:

  1. Przeczytaj wszystkie nagłówki, żebyś wiedział jakie masz opcje.
  2. Przeczytaj tekst pierwszy, a następnie ponownie przeczytaj każdy z nagłówków i sprawdź czy nie pasowałby on tego tekstu. Jeśli któryś z nagłówków Ci pasuje (nawet jeśli nie jesteś do końca pewien), postaw literkę którą jest oznaczony obok tekstu. Jeśli do danego tekstu pasują Ci dwa nagłówki – zapisz obie literki, jeśli trzy – zapisz trzy.
  3. Zrób dokładnie to samo z tekstami 2, 3 i 4. Nawet jeśli przy którymś zdaniu masz już daną literkę , a pasuje Ci także przy tekście 2 i 3, zapisz ją również.
  4. Po przeczytaniu wszystkich tekstów, przy każdym z nich będziesz miał coś zapisanego. Wróć do tych, gdzie postawiłeś dwie-trzy literki, i ponownie przeczytaj tekstu, szukając tego szczegółu, który sprawi że akurat ten nagłówek będzie lepszy od innych. Myśl przy tym logicznie – jeśli np. przy tekście 2 zapisałeś : A i D, a przy tekście 4 masz tylko literkę D, to wiadomo, że w 2 będzie A.
  5. Przenieś rozwiązanie na kartę odpowiedzi – i pamiętaj – nie zostawiaj żadnego zdania bez odpowiedzi. Nawet jeśli nie masz pojęcia co tam wstawić  – zawsze jest szansa na to, że trafisz.
  6. Nie bój się pisać i mazać po arkuszu egzaminacyjnym, po tekście itd. – nikt na to nie patrzy!

Proste, prawda? W takim razie czas na zadanie:

Przeczytaj tekst. Dobierz właściwy nagłówek (A-F) do każdej części tekstu (1-4). Wpisz odpowiednią literę w każdą kratkę. Uwaga: dwa nagłówki zostały podane dodatkowo i nie pasują do żadnej części tekstu.

(Źródło: www.cke.edu.pl)

A. CONSTRUCTION PROCESS
B. WHY SO MANY SKYSCRAPERS ARE BUILT
C. ARGUMENTS FOR AND AGAINST
D. WHAT CAN BE FOUND INSIDE
E. SHAPE AND LOCATION
F. THE CHANGING APPEARANCE OF THE BUILDING


1.
The Shard, a famous skyscraper in London, was completed in 2012. Like any large projects in London, it was quite controversial. People complained that the skyscraper would block the view from famous London landmarks: the Tower of London and St. Paul’s Cathedral. But the authorities said the tower would become another icon for the city and it would cause no harm to the visual panorama of London.



2.

The building is in the form of a pyramid and it is the largest structure in Europe. The glass tower has 72 floors and it looks like a rocket ready to be launched into space at any moment. The skyscraper stands in the heart of London, on the south bank of the river Thames near Tower Bridge.



3.

The building is covered with the so-called ‘extrawhite’ glass. It reflects the sky more than most traditional skyscrapers. That’s why it looks different from season to season and at different times of the day. In certain weather conditions you might have the impression that the upper levels of the building are missing.



4.

The Shard is owned almost completely by the State of Qatar and the owners decided that the building should serve many functions. There are offices, luxury apartments, restaurants, and a five-star hotel. Many people say that it will soon become one of the main tourist attractions in London.






Idź do: Poziom rozszerzony

PLIKI DO POBRANIA:

Poziom podstawowy – tekst + odpowiedzi

 

Polub nas:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>