Czytanie ze zrozumieniem 2

Posted on

love_of_books_202371Myślę, że jest to fakt szeroko znany, niemniej jednak chciałabym przypomnieć, że w tym roku ‚na rynku’ pojawią się 2 matury: ‚ta stara’ dla uczniów technikum oraz ‚ta nowa’ dla uczniów liceum. Wynika to z wprowadzenia nowej podstawy programowej, długości kształcenia, bla, bla, bla – to nie powinno was interesować. Ważna rzecz dla uczniów liceum – pojawią się nowe formaty zadań.

Ważne jest również to, że tak naprawdę, pod względem językowym, matury te nie będą się różnić! Po prostu zamiast Prawda-Fałsz na poziomie podstawowym będzie dopasowywanie, a zamiast pytań a b c – na maturze rozszerzonej może się pojawić wyciąganie informacji z tekstu. I matura dla technikum i dla liceum będą dokładnie na tym samym poziomie.

Przygotowałam dzisiaj dla was 4 zadania – 2 na poziomie podstawowym (technikum i liceum) oraz 2 na poziomie rozszerzonym (również technikum i liceum), jednakże sugerowałabym nie ograniczać się jedynie do jednego z tekstów („jestem w technikum, wiec po co mi liceum?”), a przebrnięcie przez oba, jako że i w jednym i w drugim przypadku będziecie musieli wykazać się umiejętnością wyszukiwania pewnych informacji.

Jak podejść do tych zadań? Jako że każde jest inne, na każde przedstawię inną metodę.

Poziom podstawowy

Zadanie 1 – technikum

Jest to zadanie polegające na przyporządkowaniu każdemu zdaniu – odpowiedniej imprezy. Od czego zacząć? Przedstawię jedno z podejść:

  1. Przeczytaj wszystkie zdania, żebyś wiedział o co Cię pytają.
  2. Przeczytaj tekst A, a następnie ponownie przeczytaj każde ze zdań i sprawdź czy nie określa ono tego tekstu. Przy zdaniach, które by Ci pasowały (nawet jeśli nie jesteś do końca pewien), postaw literkę A.
  3. Zrób dokładnie to samo z tekstami B, C, D. Nawet jeśli przy którymś zdaniu masz już literkę A, a pasuje Ci i C i D, zapisz je również.
  4. Po przeczytaniu wszystkich tekstów, przy każdym ze zdań będziesz miał jakąś literkę. Wróć do tych, gdzie postawiłeś dwie-trzy literki, i ponownie przeczytaj tekstu, szukając tego szczegółu, który sprawi że akurat ten będzie lepszy od innych.
  5. Przenieś rozwiązanie na kartę odpowiedzi – i pamiętaj – nie zostawiaj żadnego zdania bez odpowiedzi. Nawet jeśli nie masz pojęcia co tam wstawić – masz 25% szans, że trafisz:)
  6. Nie bój się pisać i mazać po arkuszu egzaminacyjnym, po tekście itd. – nikt na to nie patrzy!

Zadanie 2 – technikum

Niby inny typ zadania niż to pierwsze, a jednak bardzo podobne. Tym razem, musisz dopasować nagłówek do tekstu. Postępujemy więc bardzo podobnie jak w zadaniu 1.

  1. Przeczytaj wszystkie nagłówki, żebyś wiedział jakie masz opcje.
  2. Przeczytaj tekst pierwszy, a następnie ponownie przeczytaj każdy z nagłówków i sprawdź czy nie określa on tego tekstu. Jeśli któryś Ci pasuje (nawet jeśli nie jesteś do końca pewien), postaw literkę którą jest oznaczony obok tekstu.
  3. Zrób dokładnie to samo z tekstami 2, 3 i 4. Nawet jeśli przy którymś zdaniu masz już daną literkę , a pasuje Ci także przy tekście 2 i 3, zapisz ją również.
  4. Po przeczytaniu wszystkich tekstów, przy każdym z nich będziesz miał jakąś literkę. Wróć do tych, gdzie postawiłeś dwie-trzy literki, i ponownie przeczytaj tekstu, szukając tego szczegółu, który sprawi że akurat ten nagłówek będzie lepszy od innych.
  5. Przenieś rozwiązanie na kartę odpowiedzi – i pamiętaj – nie zostawiaj żadnego zdania bez odpowiedzi. Nawet jeśli nie masz pojęcia co tam wstawić – masz 25% szans, że trafisz:)
  6. Nie bój się pisać i mazać po arkuszu egzaminacyjnym, po tekście itd. – nikt na to nie patrzy!

Poziom rozszerzony

Zadanie 1 – technikum

Zadanie, które wydaje się być zawsze najprostsze a przynosi najwięcej problemów., czyli zadanie gdzie do wyboru mamy 4 odpowiedzi.

Niestety, nie ma tu zbyt wiele trików, które mogłyby pomóc – w tego typu zadaniach najważniejsze jest dokładne zrozumienie treści tekstu, jednakże pamiętaj o pewnych zasadach, które nim rządzą:

  1. Pytania pojawiają się dokładnie w takiej kolejności, w jakiej są w tekście – tak więc jeśli znalazłeś odpowiedź na pytanie 2 a nie masz jeszcze na pytanie 1, to znaczy że odpowiedź już minąłeś.
  2. Jeśli nie możesz znaleźć odpowiedzi wprost – spróbuj metody wykluczeń. Często jest tak, że w tekście napisane jest np. Ania nie lubi jabłek, gruszek i śliwek; a pytanie brzmi: Jakie owoce lubi Ania? arbuzy, jabłka, gruszki, śliwki? Jest to banalny przykład zadania, gdzie odpowiedź podana jest nie wprost.
  3. Nie daj się złapać na ‚ładne słówka’. Przykład: Które ze zdań jest prawdziwe, wśród odpowiedzi pojawia się: Jacek jest hochsztaplerem. Nagle widzisz w tekście słowo Jacek i hochsztapler obok siebie, i twój mózg (który najczęściej skupia się na tym co trudne więc na słowie hochsztapler) od razu ogarnia że to zdanie MUSI być prawdziwe. Niestety, ignoruje to co jest pomiędzy:  Jacka tato jest hochsztaplerem, co Jacek potępia. Niestety, tego typu zadania najeżone są tego typu pułapkami.
  4. Przenieś rozwiązanie na kartę odpowiedzi – i pamiętaj – nie zostawiaj żadnego zdania bez odpowiedzi. Nawet jeśli nie masz pojęcia co tam wstawić – masz 25% szans, że trafisz:)
  5. Nie bój się pisać i mazać po arkuszu egzaminacyjnym, po tekście itd. – nikt na to nie patrzy

Zadanie 2 – liceum

Tak jak w przypadku zadania pierwszego – istotne jest dokładne zrozumienie tekstu, i także tu trudno będzie o jakiś algorytm rozwiązywania, niemniej jednak – spróbuj tego:

 

  1. Przeczytaj wszystkie zdania, żebyś wiedział o co Cię pytają.
  2. Przeczytaj tekst A, a następnie ponownie przeczytaj każde ze zdań i sprawdź czy nie określa ono tego tekstu. Przy zdaniach, które by Ci pasowały (nawet jeśli nie jesteś do końca pewien), postaw literkę A.
  3. Zrób dokładnie to samo z tekstami B, C. Nawet jeśli przy którymś zdaniu masz już literkę A, a pasuje Ci i B i C zapisz je również.
  4. Po przeczytaniu wszystkich tekstów, przy każdym ze zdań będziesz miał jakąś literkę. Wróć do tych, gdzie postawiłeś dwie-trzy literki, i ponownie przeczytaj tekstu, szukając tego szczegółu, który sprawi że akurat ten będzie lepszy od innych.
  5. Przenieś rozwiązanie na kartę odpowiedzi – i pamiętaj – nie zostawiaj żadnego zdania bez odpowiedzi. Nawet jeśli nie masz pojęcia co tam wstawić – masz 25% szans, że trafisz:)
  6. Nie bój się pisać i mazać po arkuszu egzaminacyjnym, po tekście itd. – nikt na to nie patrzy

 

Mam nadzieję, że któreś z wymienionych wskazówek pomogą wam w rozwiązywaniu tego typu testów.

Na koniec jeszcze jedna wskazówka: Podczas przygotowań do matury, jeśli znajdziecie trochę czasu – wypisujcie sobie gdzieś słówka z czytanek, których nie zrozumieliście. Pojawiają się one w pewnym kontekście, więc łatwiej będzie wam je zapamiętać a następnie przypomnieć sobie.

A w przerwach pomiędzy egzaminami, przeczytajcie sobie czasem coś dla przyjemności – ot tak, żeby zrozumieć, a nie żeby tylko odpowiedzieć na pytania i zdobyć jak najwięcej punktów. Dlatego na koniec prezent – całkiem przyjemny artykuł do poczytania (pamiętajcie, że układający zadania maturalne uwielbiają stronki bbc;) ):

What does it feel like to be airbrushed?

 

No i w końcu zadania na dziś:

 

Polub nas:

One thought on “Czytanie ze zrozumieniem 2

  1. Bardzo podoba mi się Pani blog. :) Mam tylko jedną prośbę, aby wstawiała Pani te wpisy odnośnie egzaminu gimnazjalnego w miarę możliwości regularnie. Bo jak na razie powinny być 4 czy 5 wpisy a są tylko 2. :( Pozdrawiam

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>