Rozmowy z odgrywaniem roli – przykładowe wyrażenia

Posted on

Tydzień temu, opisałam wam kilka wskazówek pomocnych przy pierwszym z zadań, czyli przy rozmowie z odgrywaniem roli. (Dla zapominalskich: Rozmowa z odgrywaniem roli )

Dziś, porcja wyrażeń, które przydadzą wam się do tego, aby zgrabnie taką rozmowę przeprowadzić:

Rozpoczynanie rozmowy

 We have to discuss…  Musimy porozmawiać o…
Can we talk about…. now?
 Czy możemy teraz porozmawiać o….?
Great you’re here. We need to talk about….
 Świetnie że jesteś. Musimy porozmawiać o…
Could we talk about….
 Czy moglibyśmy porozmawiać o….

Załóżmy, że naszym tematem jest organizacja imprezy niespodzianki dla kolegi. Jak zaczniemy taką rozmowę?

  • Hi, We have to discuss the birthday party for James. Can we talk about it now?
  • Oh, John! Nice to see you! Could we talk about the birthday party for James?

Sugerowanie

Przy sugerowaniu różnych aktywności, pamiętajcie o tym, aby zastosować formę czasownika (z ing – np. going, playing, seeing lub bezokolicznik – np. go, play, see)

How about… (going, playing, seeing)  Co powiesz na…
 Why don’t we… (go, play, see)  Dlaczego by nie….
 Why not to…. (go, play, see)  Dlaczego by nie….
 We could… (go, play, see)  Moglibyśmy…
 Let’s… (go, play, see)  Chodźmy….
 I think we should…. (go, play, see)  Myślę, że powinniśmy…

W takiej sytuacji, nasza propozycja pojeżdżenia na nartach może wyglądać następująco:

  • How about going skiing?
  • Why don’t we go skiing?
  • I think, we should go skiing.

MAŁY TIP! Pamiętaj, że oceniany jesteś za poruszenie i ROZWINIĘCIE tematu! Dlatego też, jeśli twoim poleceniem jest np. zaproponowanie co macie robić w wolnym czasie, spróbuj to zrobić w ten sposób:

We could go skating. Oh, or even better! Why don’t we go skiing?

Ponadto, spróbuj zapytać również egzaminatora o opinię, jak w przykładzie poniżej:

We could go skating. Oh, or even better! Why don’t we go skiing? What do you think about it?

Wyrażanie swojego zdania

I think we should…
Myślę, że powinniśmy…
In my opinion…
Moim zdaniem…
If you ask me… Jeśli mnie pytasz…
If I were you… Na Twoim miejscu…
It seems to me that… Wydaje mi się że…

Zgadzanie i niezgadzanie się

Najgorszą rzeczą, którą słyszę na egzaminach ustnych jest ciągłe YES/NO. A jest przecież tyle innych możliwości:

Absolutely/Of course Oczywiście!
OK, let’s do that. W porządku, tak zróbmy.
I agree with you. Zgadzam się z tobą całkowicie!
Good idea!/Great idea! Świetny pomysł.
I don’t think that’s the good idea.
Nie sądzę, żeby to był dobry pomysł.
I’m not sure.
Nie jestem pewien.
I’m afraid I don’t agree. Obawiam się, że się nie zgadzam.
I’m not convinced. Nie jestem przekonany.
Are you sure?
Jesteś pewien?
I think it’s better to…
Myślę, że lepiej by było…

Mam nadzieję, że powyższe zwroty przydadzą wam się w budowaniu wypowiedzi maturalnej.

Pamiętajcie – zawsze, jeśli tylko macie taką możliwość, i gdy po prostu ćwiczycie w domu tego typu wypowiedź (z dostępem do książek, zeszytu, internetu) , spróbujcie każdy z elementów wyrazić na kilka sposobów. Na pewno będzie to dla was świetny trening.

Na koniec jeszcze jedna porada – nie stresujcie się tak bardzo poprawnością gramatyczną – najważniejsze jest w tym wszystkim aby mówić!

Na koniec, przypomnienie kilka przykładowych zadań z odgrywaniem roli —> Rozmowy z odgrywaniem roli

Miłego weekendu!

Polub nas:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>