Dziś nowa część czytanek, tym razem wybrałam teksty które są tego samego typu zarówno dla starej jak i dla nowej matury. Kilka wskazówek jak do nich podejść:
POZIOM PODSTAWOWY
Zadanie, które wydaje się być zawsze najprostsze a przynosi najwięcej problemów., czyli zadanie gdzie do wyboru mamy 4 odpowiedzi.
Niestety, nie ma tu zbyt wiele trików, które mogłyby pomóc – w tego typu zadaniach najważniejsze jest dokładne zrozumienie treści tekstu, jednakże pamiętaj o pewnych zasadach, które nim rządzą:
- Pytania pojawiają się dokładnie w takiej kolejności, w jakiej są w tekście – tak więc jeśli znalazłeś odpowiedź na pytanie 2 a nie masz jeszcze na pytanie 1, to znaczy że odpowiedź już minąłeś.
- Jeśli nie możesz znaleźć odpowiedzi wprost – spróbuj metody wykluczeń. Często jest tak, że w tekście napisane jest np. Ania nie lubi jabłek, gruszek i śliwek; a pytanie brzmi: Jakie owoce lubi Ania? arbuzy, jabłka, gruszki, śliwki? Jest to banalny przykład zadania, gdzie odpowiedź podana jest nie wprost.
- Nie daj się złapać na ‚ładne słówka’. Przykład: Które ze zdań jest prawdziwe, wśród odpowiedzi pojawia się: Jacek jest hochsztaplerem. Nagle widzisz w tekście słowo Jacek i hochsztapler obok siebie, i twój mózg (który najczęściej skupia się na tym co trudne więc na słowie hochsztapler) od razu ogarnia że to zdanie MUSI być prawdziwe. Niestety, ignoruje to co jest pomiędzy: Jacka tato jest hochsztaplerem, co Jacek potępia. Niestety, tego typu zadania najeżone są tego typu pułapkami.
- Przenieś rozwiązanie na kartę odpowiedzi – i pamiętaj – nie zostawiaj żadnego zdania bez odpowiedzi. Nawet jeśli nie masz pojęcia co tam wstawić – masz 25% szans, że trafisz:)
- Nie bój się pisać i mazać po arkuszu egzaminacyjnym, po tekście itd. – nikt na to nie patrzy
POZIOM ROZSZERZONY
Dziś na poziomie rozszerzonym, wybrałam dla was czytanki, w których waszym zadaniem jest wstawienie konkretnego zdania w zdaniu. Wielu osobom, zadanie to, sprawia wiele problemów. Oto więc, jak do niego podejść:
- Przeczytaj dokładnie cały tekst, abyś umiał się odnaleźć w jego kontekście.
- Spójrz na pierwszą lukę, a następnie na zdanie poprzedzające je i następujące. Następnie przeczytaj każde ze zdań które masz do wstawienia i sprawdź czy pasuje do tekstach. Literki zdań, które by Ci pasowały (nawet jeśli nie jesteś do końca pewien), wpisz obok luki. Jeśli pasują Ci dwa zdania, wpisz dwie literki.
- Powtórz czynność z kolejnymi lukami. Nawet jeśli przy którejś luce masz już literkę A, a pasuje Ci również do kolejnej, zapisz ją.
- Po przeczytaniu całego tekstu, przy każdej z luk będziesz miał jedną, dwie lub więcej literek. Wróć do tych, gdzie postawiłeś dwie-trzy literki, i ponownie przeczytaj tekst, szukając tego szczegółu, który sprawi że akurat to zdanie będzie lepsze od innych.
- Przenieś rozwiązanie na kartę odpowiedzi – i pamiętaj – nie zostawiaj żadnego zdania bez odpowiedzi. Nawet jeśli nie masz pojęcia co tam wstawić – masz 25% szans, że trafisz:)
- Nie bój się pisać i mazać po arkuszu egzaminacyjnym, po tekście itd. – nikt na to nie patrzy!
A oto teksty na dzisiaj: