Matura ustna – Zadanie 3

Trzecim z zadań na maturze ustnej jest wybranie jednego z dwóch lub trzech obrazków zgodnie z poleceniem zadania i uzasadnienie wyboru oraz odrzucenia. Następnie, musisz odpowiedzieć na dwa pytania egzaminatora. Warto zauważyć, że jest to jedyne zadanie na maturze gdzie dostaniesz czas na przygotowanie wypowiedzi (całą minutę!)

Jeśli chcesz zobaczyć jak to wygląda, rzuć okiem tutaj:
Przykładowa wypowiedź maturalna – Zadanie 3 (Video)

Po czasie na przygotowanie, twoim zadaniem będzie:

Jeśli chodzi o opcje do wyboru same w sobie, pamiętaj, że twoja odpowiedź musi uwzględniać kontekst w jakim te opcje są podane.

Na przykład:

Twoim zadaniem jest wybrać zdjęcie obrazujące plakat kampanii walki z paleniem. Wybierając obrazek, wiele osób na egzaminie uzasadnia wybór obrazka słowami: 

– Because I like it and it is nice and colourful.

Oczywiście jest to swego rodzaju uzasadnienie, ale o wiele lepszą odpowiedzą będzie:

– I think this picture shows the real danger connected with smoking

Zaufajcie mi, zawsze brzmi to o niebo lepiej a i egzaminator spojrzy na was jak na osobę dojrzałą i mającą coś do powiedzenia.

Jakie pytania może zadać egzaminator?

Jeśli chodzi o pytania egzaminatora – to wcale nie jest tak, że egzaminatorzy wymyślają sobie jakieś pytania z kosmosu. Pytania układane są przez CKE a nam zostaje jedynie wybór dwóch z czterech pytań ułożonych przez CKE.

Zaufajcie mi- egzaminatorzy też są ludźmi i starają się wybrać te które będą dla Was najbardziej odpowiednie.

Niemniej jednak.  pytania te nie należą do najprostszych i to nie ze względu na język. Pytania te sprawdzają dojrzałość ucznia oraz czy potrafi się wypowiedzieć na tematy złożone. (np. Jak byś zdefiniował termin ‚prawdziwa sztuka’?).

Jak się do nich przygotować?

Czytaj, czytaj i jeszcze raz czytaj! Postaraj się przerobić jak najwięcej przykładowych pytań egzaminacyjnych, szukaj dodatkowych argumentów online oraz układaj sobie zestawy gotowych odpowiedzi.

Przykładowe pytania egzaminacyjne znajdziesz tutaj:

Przykładowe pytania pojawiające się na Maturze

Pamiętaj: nie da się wymyślić nieskończonej liczby pytań, tak więc jest duża szansa że dane pytanie pojawi się na egzaminie ponownie w tej lub zbliżonej formie.

Jak uzyskać maksymalną liczbę punktów?

Tak samo jak w przypadku opisu obrazka, wielu zdających, mimo że mówią wiele, nie dostaje maksymalnej liczby punktów za treść.

W czym tkwi problem w takim razie?

Przede wszystkim w niewystarczającej liczbie przytoczonych argumentów. Przy tym zadaniu, tak jak przy wszystkich innych, obowiązuje jedna podstawowa reguła:

3 argumenty rozwinięte
lub
4 argumenty nierozwinięte!

Czym jest argument rozwinięty a czym nie rozwinięty?

Spójrz na przykład poniżej:

argument nierozwinięty

argument rozwinięty

I think it is eye-catching.

I think is is eye catching because it includes a variety of colours.

This restaurant seems to serve tasty food.

This restaurant seems to serve tasty food because it is an Italian restaurant. This type of cuisine is the one I love!

I think my friend wouldn’t be interested in this event.

I think my friend wouldn’t be interested in this event as generally speaking, nowadays, young people don’t like this type of music.

Zasada trzech argumentów rozwiniętych lub 4 nierozwiniętych dotyczy również pytań, które egzaminujący zada Ci po wyborze oraz odrzuceniu obrazka.

Przykładowe zadania:

Źródło: cke.gov.pl

Zadanie 1

Popatrz na Zdjęcie 1.,  Zdjęcie 2. i Zdjęcie 3.
Twój chłopak/Twoja dziewczyna pochodzi z Wielkiej Brytanii. Odwiedzają Cię jego/jej rodzice, których chcesz zaprosić do restauracji. Masz do wyboru trzy miejsca.

  • Wybierz tę restaurację, która będzie, Twoim zdaniem, najbardziej odpowiednia, i uzasadnij swój wybór.
  • Wyjaśnij, dlaczego odrzucasz pozostałe propozycje

Pytania egzaminującego:

Egzaminujący wybiera tylko dwa z poniższych pytań:

  1. Is the way we eat as important as what we eat? (Why? / Why not?)
  2. Why are there more and more fat people in the world?
  3. Is foreign food popular in Poland? (Why? / Why not?)
  4. What are the disadvantages of eating out?

Zadanie 2

Popatrz na Plakat 1. i Plakat 2. Wspólnie z grupą kolegów z klasy postanowiliście przygotować kampanię mającą na celu ratowanie lasów. Wyraź swoje zdanie na temat poniższych projektów plakatów do kampanii.

  • Wybierz ten plakat, który będzie, Twoim zdaniem, bardziej odpowiedni, i uzasadnij swój wybór.
  • Wyjaśnij dlaczego odrzucasz drugą propozycję.

Pytania egzaminującego:

Egzaminujący wybiera tylko dwa z poniższych pytań:

  1. What can individuals do to protect the earth?
  2. Some people say that by polluting the earth we are killing ourselves. Do you agree? (Why? / Why not?)
  3. What are the advantages of recycling?
  4. Is it fair to keep animals in zoos? Why do you think so?

Podsumowując

Pomimo tego, że zadanie trzecie na maturze ustnej wydaje się być najtrudniejsze, nie należy się go bać. Jeśli przygotowujesz się do matury, pamiętaj o tym, aby przerabiać przykładowe zestawy, szukać dodatkowych argumentów online i robić dokładne notatki.

A kiedy już usiądziesz na przeciwko egzaminatora, weź głęboki oddech i mów wszystko co Ci przyjdzie do głowy – nie przejmuj się tym, czy popełnisz błąd, użyjesz tego słowa co trzeba czy też źle coś wymówisz. Jeśli tylko przekażesz treść (nawet z błędami) – powinieneś zdać!

Szukasz materiałów przygotowujących Cię do Matury z angielskiego? Rzuć okiem tutaj:

Dodaj komentarz