Present Simple i Present Continuous należą do dwóch czasów, od porównania których zwykle rozpoczynamy wszelkie kursy. Dlatego też wiele osób zarzuca nauczycielom angielskiego, że uczą się tylko tego. Niestety, zasady ich tworzenia, wyjątki, i szczegółowość sprawia, że tematycznie są one najbardziej obszerne, jednakże jeśli przebrniesz przez nie i zasady ich tworzenia, cała reszta, to pikuś!
Tak jak poprzednio, na końcu znajdziecie trochę ćwiczeń + PDFa z zasadami do wydruku, a dla tych którzy zamierzają zdawać egzamin na poziomie rozszerzonym – State Verbs – Present Simple czy Present Continuous
Present Simple | Present Continuous |
1) Kiedy mówimy o rzeczach powtarzających się, np:
|
1) Kiedy mówimy o rzeczach dziejących się w tej chwili, np:
|
2) Kiedy mówimy o rzeczach stałych, np:
|
2) Kiedy mówimy o rzeczach tymczasowych (mogą się one również powtarzać, ale tylko tymczasowo), np:
|
3) Kiedy opisujemy coś, co wydarzy się w PRZYSZŁOŚCI, jednakże jest wpisane w jakiś plan, rozkład (np. jazdy, lotów), np:
|
3) Kiedy opisujemy coś, co wydarzy się w NAJBLIŻSZEJ PRZYSZŁOŚCI, zostało to przez nas zaplanowane i na 99% nasze plany nie ulegną zmianie, np:
|
Zasady tworzenia: (na przykładzie czasownika work) Twierdzenia: I/You work He/She/It works We/You/They work Jak widać, zasada jest prosta – jedynie gdy mówimy o nim, o niej lub o jakiejś rzeczy (czyli ogólnie rzecz biorąc o jakiejś osobie trzeciej), dodajemy końcówkę -s lub -es. Kiedy pojawia się końcówka -es? |
Zasady tworzenia: (na przykładzie czasownika work) Twierdzenia: I am working You are working He/She/It is working We/You/They are working Jak widać, zasada znów prosta – wystarczy dodać końcówkę -ing do czasownika a przed nim wstawić odmienione to be (czyli am/are/is). TIP! Jak dodawać końcówkę -ING? Dwie główne zasady które musicie pamiętać: 1) Jeżeli czasownik kończy się na -e , obcinamy ‚e’ i dodajemy ing, 2) Przy krótkich, jednosylabowych czasownikach, które kończą się na spółgłoskę, przed którą jest dokładnie 1 samogłoska – ostatnią literkę podwajamy i dopiero dodajemy ing, |
Przeczenia: Mała dygresja: W języku angielskim przeczenia tworzymy zawsze poprzez dodanie operatora (operator – magiczne słowo, większość nie wie o co chodzi nigdy). Ano operator, jest to słowo do którego możemy ‚dokleić’ słówko NOT, które bardzo nie lubi występować samo. Co jest operatorem? Nieważne o jakim czasie mówimy, spójrz na zdanie twierdzące – jeśli pomiędzy osobą (I, You, Ania, Jenny) a czynnością (work, play, have) nie stoi zupełnie nic, wtedy dodamy jakkolwiek odmienione DO. Przejdźmy w takim razie do naszego Present Simple. Jeśli spojrzysz na twierdzenie: I work, pomiędzy osobą a czynnością nie ma zupełnie nic, dlatego też naszym operatorem będzie DO, i to do niego będziemy doklejać fragment przeczący NOT. Dlatego też: I/You DON’T work (DON’T = DO NOT) He/She/It DOESN’T work (DOESN’T = DOES NOT) We/You/They DON’T workZauważ, że w przypadku He, She, It – końcówkę -es dodajemy do ‚DO’ tworząc DOESN’T i wtedy nie musisz jej już dodawać do czasownika work. |
Przeczenia: W przypadku czasu Present Continuous, jeśli spojrzymy na zdanie twierdzące: She is working, widzimy że pomiędzy She a work występuje słówko IS, dlatego też ono będzie naszym operatorem, i do niego dokleimy fragment przeczący ‚NOT’. Powstanie nam w takim razie: I AM NOT working (Możemy to skrócić jedynie do I’m not) You AREN’T working (AREN’T = ARE NOT) He/She/It ISN’T working (ISN’T = IS NOT) We/You/They AREN’T working. |
Pytania:
Pytania powstają poprzez przerzucenie operatora na początek zdania, czyli tzw. inwersję. DO I/You work Zauważ, że ponownie w przypadku He, She, It – końcówkę -es dodajemy do ‚DO’ tworząc DOES i nie musisz jej już wtedy dodawać do czasownika work. |
Pytania:
Również tutaj, dokonujemy inwersji, i powstaje nam:AM I working Mała dygresja: Wszystkie te pytania, które tu tworzymy, są to pytania, które w języku polskim zaczynają się od słowa ‚CZY…’. Piszę o tym, ponieważ często dostaję pytania pt. ‚A jak jest: „Czy?” po angielsku?’ Nie ma! |
Określenia czasu występujące z czasem Present Simple:Występują tu dwie grupy:
A always – zawsze She is always late. B every day/night/week/month once/twice/three times a week – 1x/2x/3x na tydzień te wyrażenia zwykle pojawią się na końcu zdania (mogą również na początku), np: I go to school every day |
Określenia czasu występujące z czasem Present Continuous:now – teraz at the moment – w tej chwili nowadays – obecnie this month/week – w tym miesiącu/tygodniu today – dzisiaj.Wymienione określenia będą występowały w zdaniu na początku lub na końcu, np:Today, I’m not going to school. She’s not going to school this week. |
Uff, mam nadzieję że jakoś przez to przeszliście. Dlatego też załączam pliki z tabelką do druku i kilkoma ćwiczeniami na dzisiaj:
- Present Simple vs Present Continuous
- present_simple_or_present_continuous_1
- present_simple_or_present_continuous_2
- present_simple_or_present_continuous_3
W plikach ćwiczeniowych – odpowiedzi. Dzisiejsze ćwiczenia pochodzą ze strony Seonaid, http://www.perfect-english-grammar.com/, której materiały są sprawdzone, które wykorzystuję często na swoich zajęciach i wam również gorąco polecam!